
شاید معنایش آن است که خداوند ' نور سماوات و ارض ' در قرآن تجلی کرده و نازل شده برقلب متجلی ' برای رساندن ندای معبود به هر عبد و هر مومن و انسان هبوط کرده در زمین تاریک و خدای عاشق انسانی حسین نام ' متجلی در قلب پاک او باز می تابد به سوی ذات سبحان و این بازتاب قرآن به سوی معبود و پاکباختگی عاشقانه و خواندن معشوق ' دعاست. دعای عرفه است و دعای عرفه ' وجه نمادین همه دعاها و همه معنای دعاها و گفتگوی پاکبازانه در عشق است . عشق عاشق به معشوق و هیچ معلوم نیست دراین عشق ' خداست که عاشق است یا انسان. بنظرم آن شاهد شهید درست گفت عاشق اصلی خداست . و وقتی به حسین می نگری می گویی آن این همان عاشق است . و این به معنای آن است که محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و این جریان عصمت ۱۴ گانه ' صلوات الله علیهم ' چنان ممزوج خدا بوده اند که انسان در دعایشان نمی فهمد کدامعاشق است و کداممعشوق .
و عرفه معرفت به این حقیفت ولایت و امامت است .
پس دعا یعنی آن که عاشق انسان زیبا ' محبوب ' کامل ' آن تشنه رهیافت بنی آدم به نور و رویکرد مردم به حقیقت ناب و حق متعال و آفریدگار و پروردگار بی تا ' خود در پی فرود آدم او را رها نکرده و بدنبالش راه افتاده پناه گاه او در زمین شده ' دیدار و لقاء الله را سهل کرده ' ......
و دعای عرفه ظهور کامل این انسان است که در او عشق و عاشق و معشوق متحدند . در دعای عرفه چرا امام حسبن از عضو به عضو بدن و جسم و پیکرش یاد می کند و خود را عاجز از بجا آوردن شکر نعمتش می خواند'؟ چون او هر چه دارد قربان معبودش می کند و پس از آن که دامن تکاند و نوراد شش ماهه اش را هم ایثار کرد حالا نوبت تکتک اعضای جسمش آخرین بارمانده بود . قلبش را همه پیشاپیش باخته بود و همه عمر از کف داده بود و دلداده بود و همه جسمش را حالا تقدیم می کرد و شکر نعمت آفرینش الهی را بجا می آورد پاکوب اسبان تازه نعل شده در راه دفاع از حق خدا. حالا می فهمیم در دعای عرفه جرا حسین یکایک نعمت اعضای پبکرش را یاد می کند . دعای عرفه دعای دعاها و سرنمون قرآن صاعد است . و معرفت ناب است و عصاره ادراک حق و همه لبیک هاست و مقدمه قربان کردن است .
حالا می فهمیم غدیر خم پس از این عرفات و ' قربان همه جیز خود ' معنایش چیست . عرفه و قربانی محمد رسول الله در حجه الوداع به ظهور علی در غدیر خم ختم شد و از علی علیه السلام ' و حقیقت مولی ' مولی زاده شد و حسین و دعای عرفه و وفا به عهد و قربان در کربلا . و کربلا منتقم می خوایت و او راخدا آفرید . برای تجرای کامل اسلام .
بر این کوثر جاری و رویداد عظیم بیاندیشیم که آغازش غدیر خم است.
بیاندیشیم .
خدا در قران تجلی کرده ' علی منجلی شده و مثال خدا و صفات و اسمای او گشته در میان ما و روز غدیر افشای این راز بوده و عشق درآن باریده است و مولی معنا یافته بود .
. چه سخن پوچ و مسطح و بی ژرفنایی است نشان عیان عدم فهم غدیر وقتی مولی چنان تعریف می شود . .
نورانی ترین و محبوبترین پیام آور خدا ' پیامبر خاتم ' در آخرین آئین حج حجه ااوداع که سراپا نمایش اعماق توحید ' یعنی ولایت الهی در یکایک لبیک ها و اعمال و خواهش پذیرش عبد است، ماُمور می شود ' معظم ترین وحی را با مردم در میان بگذارد. آیا آنپیام که کل قرآن بدون آن هیچ می شود این است که هوای علی را داشته باشید و علی را دوست بدارید؟!!!!! چرا رسول معظم خدا اکراه داشت آیه و پیامخدا را اعلام کند ؟ او کربلا و ثمره غریب و خارج از توان تحمل هر انسانی جز خاندان نبوت را می دید و آساننبود و میدید این بخ بخ ها به کجا کشیده می شود. حال واقعا همه عظمت پیام غدیر ' پیام دوست داشتن ساده بود ؟. بله همه از عرفه تا غدیر یا از غدیر تا عرفه
احمد میراحسان
امام خمینی می فرماید دعا قرآن صاعد است . معنای این سخن بی بدیل که تنها از امام شنیده ایم تکان دهنده است .
شاید معنایش آن است که خداوند ' نور سماوات و ارض ' در قرآن تجلی کرده و نازل شده برقلب متجلی ' برای رساندن ندای معبود به هر عبد و هر مومن و انسان هبوط کرده در زمین تاریک و خدای عاشق انسانی حسین نام ' متجلی در قلب پاک او باز می تابد به سوی ذات سبحان و این بازتاب قرآن به سوی معبود و پاکباختگی عاشقانه و خواندن معشوق ' دعاست. دعای عرفه است و دعای عرفه ' دجه نمادین همه دعاها و همه معنای دعاها و گفتگوی پاکبازانه در عشق است . عشق عاشق به معشوق و هیچ معلوم نیست دراین عشق ' خداست که عاشق است یا انسان. بنظدم آن شاهد شهید درست گفت عاشق اصلی خداست . و وقتی به حسین می نگری می گویی آن این همان عاشق است .
و این به معنای آن است که محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و این جریان عصمت ۱۴ گانه ' صلوات الله علیهم ' چنتنممروج خدا بوده اند که انسان در دعایشان نمی فهمد کدامعاشق است و کداممعشوق .
و عرفه معرفت به این حقیفت ولایت و امامت است .
پس دعا یعنی آن که عاشق انسان زیبا ' محبوب ' کامل ' آن تشنه رهیافت بنی آدم به نور و رویکرد مردم به حقیقت ناب و حق متعال و آفریدگار و پروردگار بی تا ' خود در پی فرود آدم او را رها نکرده و بدنبالش راه افتاده پناه گاه او در زمین شده ' دیدار و لقاء الله را سهل کرده ' ......و دعای عرفه ظهور کامل این انسان است که در ادعق و عاشق و معشوق متحدند . در دعای عرفه چرا امام حسبن از عضو به عضو بدن و جسم و پیکرش یاد می کند و خود را عاجز از بجا آوردن شکرش می خواند'؟ چون او هر چه دارد قربان معبودش می کند و پس از آن که دامن تکاند و نوراد شش ماهه اش را هم ایثار کرد حالا نوبت تکتک اعضای جسمش آخرین بارمانده بود . قلبش را همه پیشاپیش باخته بود و همه عمر از کف داده بود و دلداده بود و همه جسمش را حالا تقدیم می کرد و شکر نعمت بجا می آورد پاکوب اسبان تازه نعل شده. حالا نی فهمیم در دعای عرفه جرا حسین یکایک نعمت اعضای پبکرش را یاد می کند . دعای عرفه دعای دعاها و سرنمون قرآن صاعد است . و معرفت ناب است و عصاره ادراک حق و همه لبیک هاست و مقدمه قربان کردن است .
حالا می فهمیم غدیر خم پس از این عرفات و ' قربان همه جیز معنایش چیست . عرفه و قربان رسول الله به ظهور علی در غدیر خم ختم شد و از علی علیه السلام ' و حقیقت مولی ' مولی زاده شد و حسین و دعای عرفه و وفا به عهد و قربان در کربلا .
بر این رویداد عظیم که آغازش غدیر خم است بیاندیشیم .
خدا در قران تجلی کرده ' علی منجلی شده و مثال خدا و صفات و اسمای او گشته در میان ما و روز غدیر افشای این راز بوده و عشق درآن باریده و چه سخن پوچ و مسطح و بی ژرفنایی است نشان عیان عدم فهم غدیر .
نورانی ترین و محبوبترین پیام آور خدا ' پیامبر خاتم ' در آخرین آئین حج حجه ااوداع که سراپا نمایش اعماق توحید ' یعنی ولایت الهی در یکایک لبیک ها و اعمال و خواهش پذیرش عبد است، ماُمور می شود ' معظم ترین وحی را با مردم در میان بگذارد. آیا آنپیام که کل قرآن بدون آن هیچ می شود این است که هوای علی را داشته باشید و علی را دوست بدارید؟!!!!! چرا رسول معظم خدا اکراه داشت آیه و پیامخدا را اعلام کند ؟ او کربلا و ثمره غریب و خارج از توان تحمل هر انسانی جز خاندان نبوت را می دید و آساننبود و میدید این بخ بخ ها به کجا کشیده می شود. حال آیاواقعا همه عظمت پیام غدیر ' پیام دوست داشتن ساده بود ؟. بله همه پیام می تواند سفارش به دوست داشتن علی باشد . اما علی چنان که خدا آفریدش ' یعنی علی و قبول گوهر حکمران هستی بودنش که خلافت کمترین دستامد و ضرورت این امامت و سروری و سرپرستی است . خلافت تا بدرد اجرای عدل بخورد در زمین و ' نشان عدل الهی در ظهور جهانی اش ( عج) باشد .
کدام انسان دارای توان تفکر معمولی ' این را می پذیرد که ماجرای در غدیر خم سفارش یک هواداری معمولی بوده ؟ کدام مسلمان که بهره ای معمول از عقل برده و بکارش انداخته ' و اهمیت اسلام و قرآن و وحی و حیات زنده کلام خدا تا صور اسرافیل را اندکی شناخته وپذیرفته ' می تواند این سخن سطحی و بی منطق و نامعقول را قبول کند . که پیامبر دهها هرار '( می گویند ۹۰ هزار) حاجی خسته را واداشته متوقف شوند و منتظر بمانند تا همگان برسند و اینان پیام خدا را و رسول خدا را به اهالی شهرها شان در سراسر جهان اسلام برسانند که هوای علی را داشته باشید ' دوستش بدارید ؟!!! چرا ؟ مگر محمد پا شاهی نکران قدرت و فرزند و جانشینش بود مردی فدرت پرست نگران میراث سلطنت در خاندانش !!!!!. و کمتر نگران دوست داشتن و نداشتن اهل و خاندانش ؟
حتی کسانی که مولی را یک سرپرست صرفا سیاسی و خلیفه ای در مقام همه خلفای معمولی می گیرند و درکی از تجلی عشق به خدا در عشق به علی و علی را در همه امور هستی جز ذات الله ' حاکم و دارای حکمت و حکومت بر روح و قلب و ایمان و عقل و امارت و امیری و خلافت و مال و جان و ناموس و دنیا و آخرت و مقسم بهشت و دوزخ و....سرور و حکمران نداند ' هیچ درکی و بویی از مولی نبرده و ندارد . او حتی سایه و تصوری ' فکری و شناختی مه الود از علی و غدیر و معنای غدیر که غدیر اعلام چه حقیقتی بوده ' ندارد .
غدیرخم ' اعلام جاری بودن اسلام ' حیات هستی تا طهور بقیه الله عج و از ان زمان تا روز حشر است . غدیر' دارای همه انوار آفرینش ' و اعلام تداوم حقیقت رسالت در ظهور امامت رسول الله بعد از رسول الله تا قیامت است .
غدیر بیان آن است این علی تجلی جامع همه اسما الحسنی ' تجلی صفات و حقایق الله است اگر او را حکمران دل و جان و فکر و عمل و اداره جهان و صراط مستقیم خود کردید ' هستی تان و دنیا و آخرتان قلب و حیات فردی و اجتماعی و جامعه تان مشحون از نور و حق و عدل و عزت و سلامت خواهد بود و سالم وارد بهشت رضوان الهی خواهید شد . اگر این حق متعال را رها کردید ' در شکنجه گاه و عذاب ظلمات زمین بدون علی ' تاریخی از خونریزی و شیطنت و دوزخ را سپری خواهید کرد تا به دوزخ جاودان پرتاب شوید و دست کم تا باز گرداندن آب فرو شده در زمین ' تا ظهور دوباره امام معصوم و علی ی غیب شده در عذاب و مشقت و ظلم و خونریزی خواهید زیست ؛ همان که فرشتگان دیده بودند و علی را ندیده بودند و خونریزی مخلوق ناشکر و زمین ظلمانی را تماشا کرده و جهره درهم کشبده بودند .
غدیر خم ' ' روز ظهور این علی در مقام حکمران ظاهر و باطن هستی است و نسل معصومی که از او و فاطمه جاری می شود ' نشان آن چه خدا به فرشتگانگفته بود من جیزی میدانم که شما نمی دانید.
آنچیز که فرشتگاننمی شناختند و اسمی که نمی دانستند ' همان اسم حسن ' حسین ' رهسپار از عرفه بود به عاسورا . و البته ثمره این قربانی در عاشورا ظهور منتقم و منجی و عادل عدل جهانی بود که از خون فرق شکافته علی و خونریزی نوزاد بدنیا نیامده ی عدالت فاطمی و تک تک اعضای نعل کوب و خون به آیمان پرتاب و هدیه شده ' زاده می شود و بر شمشیر کل کفر و ظلم پیروز می گردد . حال برای ما غدیر و عرفه و دعای عرفه و قرباتی عاشورا و ظهور بقبه الله الاعظم یک خلقت شگفت و شگرف و در خور عظمت الهی است . دعای عرفه قرآن صاعد است، و چون بالا رود و مستجاب شود انتظار ظهور منجی موعود موجود بپایان می رسد .و نوبت حکمرانی عدل جهانی عج می رسد . می تواند سفارش به دوست داشتن علی باشد . اما علی چنان که خدا آفریدش ' قبول گوهر حکمران هستی که خلافت کمترین دستامد و ضرورت این امامت و سروری و سرپرستی است . خلافت تا بدرد اجرای عدل بخورد در زمین و ' نشان عدل الهی در ظهور جهانی اش ( عج) باشد .
کدام انسان دارای توان تفکر معمولی ' این را می پذیرد که ماجرای در غدیر خم سفارش یک هواداری معمولی بوده ؟ کدام مسلمان که بهره ای معمول از عقل برده و بکارش انداخته ' و اهمیت اسلام و قرآن و وحی و حیات زنده کلام خدا تا صور اسرافیل را اندکی شناخته وپذیرفته ' می تواند این سخن سطحی و بی منطق و نامعقول را قبول کند . که پیامبر دهها هرار '( می گویند ۹۰ هزار) حاجی خسته را واداشته متوقف شوند و منتظر بمانند تا همگان برسند و اینان پیام خدا را و رسول خدا را به اهالی شهرها شان در سراسر جهان اسلام برسانند که هوای علی را داشته باشید ' دوستش بدارید ؟!!! چرا ؟ مگر محمد پا شاهی نکران قدرت و فرزند و جانشینش بود مردی فدرت پرست نگران میراث سلطنت در خاندانش !!!!!. و کمتر نگران دوست داشتن و نداشتن اهل و خاندانش ؟
حتی کسانی که مولی را یک سرپرست صرفا سیاسی و خلیفه ای در مقام همه خلفای معمولی می گیرند و درکی از تجلی عشق به خدا در عشق به علی و علی را در همه امور هستی جز ذات الله ' حاکم و دارای حکمت و حکومت بر روح و قلب و ایمان و عقل و امارت و امیری و خلافت و مال و جان و ناموس و دنیا و آخرت و مقسم بهشت و دوزخ و....سرور و حکمران نداند ' هیچ درکی و بویی از مولی نبرده و ندارد . او حتی سایه و تصوری ' فکری و شناختی مه الود از علی و غدیر و معنای غدیر که غدیر اعلام چه حقیقتی بوده ' ندارد .
غدیرخم ' اعلام جاری بودن اسلام ' حیات هستی تا طهور بقیه الله عج و از ان زمان تا روز حشر است . غدیر' دارای همه انوار آفرینش ' و اعلام تداوم حقیقت رسالت در ظهور امامت رسول الله بعد از رسول الله تا قیامت است .
غدیر بیان آن است این علی تجلی جامع همه اسما الحسنی ' تجلی صفات و حقایق الله است اگر او را حکمران دل و جان و فکر و عمل و اداره جهان و صراط مستقیم خود کردید ' هستی تان و دنیا و آخرتان قلب و حیات فردی و اجتماعی و جامعه تان مشحون از نور و حق و عدل و عزت و سلامت خواهد بود و سالم وارد بهشت رضوان الهی خواهید شد . اگر این حق متعال را رها کردید ' در شکنجه گاه و عذاب ظلمات زمین بدون علی ' تاریخی از خونریزی و شیطنت و دوزخ را سپری خواهید کرد تا به دوزخ جاودان پرتاب شوید و دست کم تا باز گرداندن آب فرو شده در زمین ' تا ظهور دوباره امام معصوم و علی ی غیب شده در عذاب و مشقت و ظلم و خونریزی خواهید زیست ؛ همان که فرشتگان دیده بودند و علی را ندیده بودند و خونریزی مخلوق ناشکر و زمین ظلمانی را تماشا کرده و جهره درهم کشبده بودند .
غدیر خم ' ' روز ظهور این علی در مقام حکمران ظاهر و باطن هستی است و نسل معصومی که از او و فاطمه جاری می شود ' نشان آن چه خدا به فرشتگانگفته بود من جیزی میدانم که شما نمی دانید.
آنچیز که فرشتگاننمی شناختند و اسمی که نمی دانستند ' همان اسم حسن ' حسین ' رهسپار از عرفه بود به عاشورا . و البته ثمره این قربانی در عاشورا ظهور منتقم و منجی و عادل عدل جهانی بود که از خون فرق شکافته علی و خونریزی نوزاد بدنیا نیامده ی عدالت فاطمی و تک تک اعضای نعل کوب و خون به آیمان پرتاب و هدیه شده ' زاده می شود و بر شمشیر کل کفر و ظلم پیروز می گردد . حال برای ما غدیر و عرفه و دعای عرفه و قرباتی عاشورا و ظهور بقبه الله الاعظم یک خلقت شگفت و شگرف و در خور عظمت الهی است . دعای عرفه قرآن صاعد است، و چون بالا رود و مستجاب شود انتظار ظهور منجی موعود موجود بپایان می رسد .و نوبت حکمرانی عدل جهانی عج می رسد .
معنای عرفه در حج را سید الشهدا سلام الله علیه در دعای عرفه بیان و در صحرای کربلا با قربان کردن تک تک اعضایش به تصویر ماندگار در هستی بدل کرد . این ظهور خقیقت عبوریت انسان است و برهان صراط مستقیم بودن و چرایی آن که امامت و خلافت این انسان معصوم منجی عج است که در غریر در مقان خلیفه الله معرفی و ظاهر می شود و پس از دوران غیبت قزعا تجرای کامل اسلام را محقق می سازد .